CARIAN DALAM BLOG

Wednesday, January 8, 2020

Lebih 140 ribu dose ditempah 2019 bakal expire - Patutlah kempen vaksin Influenza?


FAKTA BERKENAAN VAKSIN INFLUENZA

(Brand FluQuadri (lebih 140000 dose)  bakal expired Feb 2020, brand Vaxigrip bakal expired Jul 2020)





Vaksin Influenza (biasa mat saleh panggil flu jab) tidak termasuk dalam Jadual Imunisasi Kebangsaan Malaysia. Yang berkenan dan yang terpengaruh dengan momokan boleh ambil di klinik atau hospital swasta.

Virus influenza mempunyai beratus jenis strain. Setiap vaksin influenza yg dihasilkan hanya ada beberapa jenis strain sahaja, contohnya brand FluQuadri ada 4 jenis strain (2 type: type A dan type B).

Vaksin influenza tidak seperti vaksin-vaksin lain. Formula vaksin influenza dihasilkan berlainan setiap tahun bergantung kepada 'flu season' pd tahun itu.

Contohnya, jika “flu season” pd tahun 2019 adalah type A dan type B, so vaksin influenza dihasilkan hanya untuk strain type A dan type B. Tahun depan 2020 formula vaksin akan berubah. Secara logiknya vaksin yg dicucuk sebelum ini tidak tentu lagi berguna dan berfungsi untuk tahun berikutnya, anda semua perlu cucuk vaksin setiap tahun!! Kalau hidup selama 40 tahun, 40 kali lah cucuk vaksin. Haa pergi sekarang ambil vaksin kalau takut sgt dan percaya sangat dengan vaksin influenza!

Jika benar vaksin melindungi badan daripada serangan virus-virus liar, bagaimana anda boleh katakan badan anda terlindung daripada virus-virus liar sedangkan hanya 4 strain sahaja yg dibekalkan oleh vaksin? Bagaimana pula dengan beratus jenis lagi strain virus yg boleh menyerang tubuh anda?

Anda takut tidak vaksin, takut terkena penyakit influenza kerana ada pihak yg menakut-nakutkan bahawa jika tidak vaksin boleh terkena penyakit dan membawa kepada kematian.

Tapi ramai kena influenza 'rileks' saja dirawat dengan rawatan-rawatan yg sedia ada💁‍♀️...

Okay tanpa berlengah saya tunjukkan insert (sisipan) daripada pengeluar dan pengilang vaksin itu sendiri.

Salah satu vaksin influenza yg diimport oleh Malaysia adalah FluQuadri Influenza Vaccine dari syarikat Sanofi Pasteur, USA.






Sila lihat lot yg dibawa masuk (diimport) drp USA ini. Pada tahun 2019, Malaysia telah menempah;
  • 19320 dose, expire pd Jan 2020
  • 140350 dose, expire pd Feb 2020


Vaksin Influenza FluQuadri 140k dose ini diformulasi untuk tahun 2018 dan 2019 sahaja. Bukan untuk tahun 2020. Dan expiry vaksin hanya sehingga Feb 2020.

So, dah tahu kenapa tiba-tiba sahaja adanya kempen vaksin influenza dipromosi secara besar-besaran? Adakah ini punca utamanya?

Kempen tersebut menakut-nakutkan orang awam dengan menunjukkan bahayanya penyakit influenza terutama kepada ibu mengandung, boleh membawa kematian dan sebagainya. Ada juga yg mengatakan ubat Tamiflu hampir habis, maka masyarakat perlu vaksin dengan kadar segera😏... Adakah ini satu 'scare tactic'???

Adakah ini cara dan taktik kotor yg dilakukan kerana ingin menghabiskan stock vaksin yg hampir expired ini? Kempen tersebut juga yg diadakan secara besar-besaran turut melibatkan kawasan sekolah yang mempromosi ibubapa untuk membeli vaksin ini.

Didalam vaksin insert Vaksin Influenza sendiri mengatakan kajian tidak dilakukan terhadap wanita mengandung dan ibu menyusu. Dan pengeluar vaksin tidak pasti samada vaksin Influenza memberi kesan kepada janin didalam rahim atau samada ianya boleh memberi kesan kepada susu ibu. Sungguh kejam sekali mempromosi kepada ibu-ibu mengandung. Yang tidak tahu pasti akan ikut sahaja, dan kemudiannya apabila terjadi sesuatu kepada bayi dalam kandungan, jawapan 'mereka' senang saja, tidak langsung terdetik untuk menyalahkan vaksin, seolah-olah vaksin 'maksum' dan tidak pernah menjadi punca sebarang isu kesihatan, vaksin tidak bersalah, dan segalanya adalah kerana masalah atau penyakit keturunan 😏

Vaksin juga tidak pernah diuji carcinogenic (potensi menyebabkan kanser) dan mutagenic (mutasi genetik) dan infertility (kesuburan). Ini bermaksud anda ada risiko utk mendapat kanser, berlaku mutasi pada gene anda, atau mandul setelah mendapat vaksin ini.

Ini semua adalah antara kesan sampingan (AEFI) vaksin influenza seperti yg tertulis di dalam insert yang dinyatakan oleh pengeluar vaksin sendiri:
  • Gullain Barre Syndrome (GBS)
  • Erythema (ruam atau rashes pada kulit)
  • Menangis tak henti yang bukan normal (bayi)
  • Pening kepala
  • Hilang selera makan
  • Muntah
  • Demam

Pengumpulan data AEFI selepas pemasaran (post-marketing data) tidak dibuat untuk vaksin brand ini, jadi peratusan kesan sampingan sebenar tidak diketahui!! Berikut adalah data post-marketing (kemungkinan AEFI) untuk brand Fluzone;

  • Thrombocytopenia
  • Lympadenopathy
  • Anaphylaxis
  • Eye disorder
  • Gullain Barre Syndrome (GBS)
  • Steven Johnson Syndrome
  • Chest pain
  • Vomiting




  






Vaccine injury (kesan sampingan selepas vaksin) yang dibayar pampasan di US menunjukkan vaksin Influenza penyumbang utama.




 


Fikirkan semula adakah berbaloi jika anda ingin mengambil vaksin ini jika dibandingkan dengan potensi kesan sampingan yg bakal anda dapat, terutama kepada wanita mengandung!