CARIAN DALAM BLOG

Wednesday, January 1, 2020

SEGMEN DOKTOR KANTOL - Memalukan! Exco Vaksinasi M3 SALAH beri kenyataan tentang polio type?

Salah seorang Exco Vaksinasi drp Medical Mythbuster Malaysia salah membaca atau tidak tahu akan isu sebenar polio?




Menurut posting yang dimuatnaik oleh Dr Amirul Amzar mengatakan pemberian vaksin OPV yg diberi tiada strain poliovirus type 2 yang kini menjadi VDPV yang utama, kenyataan ini adalah salah berdasarkan fakta sebenar. Bagaimana kenyataan seperti ini dikeluarkan oleh seorang Exco yg bertanggungjawab untuk menyampaikan maklumat kepada masyarakat?




Mari kita lihat fakta sebenar yang sebenar berdasarkan lot vaksin OPV yg diorder oleh Malaysia






Lot yang baru diorder pada tahun 2019 adalah daripada Bandung Indonesia, dan lot sebelum itu yg diorder pada tahun 2016 dari manufacturer yg sama iaitu dari BioPharma Bandung Indonesia.

Kenapa salah?

Hakikat sebenar vaksin OPV ini MENGANDUNGI ke 3-3 type (type 1, type 2, type 3). Berikut adalah detail vaksin OPV yg diorder dari Bandung Indonesia (lihat pada active ingredient dibawah)



Bagaimana seorang doktor yg memberi maklumat tidak tepat begini dijadikan rujukan. terserlahlah Malaysia menggunakan poliovirus type 1, 2, 3.

Tetapi kenapa Dr Amirul Amzar memberi jaminan Malaysia tidak menggunakan virus type 2? Sedangkan kes Polio di Sabah baru2 ini adalah disebabkan Virus Derived PolioVIRUS TYPE 1 (VDPV)!!!

Adakah Dr Amirul Amzar gagal memahami kedua-duanya; kenyataan akhbar yg mudah difahami oleh semua golongan rakyat, dan juga gagal memahami ingredient atau jenis2 strain virus? 
Bagaimana dengan kenyataan2 beliau yang lain? Adakah boleh dipercayai?





Akhbar diatas jelas menunjukkan VDPV ialah virus type 1, bukan type 2.

Dan paling memeranjatkan seorang doktor pakar keluarga (FMS) mengatakan perkara yang sama dan memaki bodoh pd antivaksin??? Rupanya2 kenyataan beliau sendiri yang JELAS SALAH!
Ini bukan saja memalukan warga M3, tetapi juga memalukan warga FMS satu Malaysia.


Menakutkan sungguh membaca statement doktor pakar, adakah layak digelar pakar? Status yg dimuatnaik oleh Sakinah Sulong adalah fitnah dan membodohkan orang ramai ni perlu diambil berat oleh KKM.