CARIAN DALAM BLOG

Wednesday, January 1, 2020

KECELARUAN FAKTA DARI DOKTOR DAN AHLI AGAMA PART 1 - VIDEO MANFAAT ATAU MUDHARAT (UiTM)

Vaksin: Manfaat atau mudharat (UiTM) (Part 1)

Forum ini berlangsung menggandingkan panel Dr Sakinah Sulong, Dr Yasmin (sbg wakil hal agama) dan Dr Normala. Hostnya adalah pakar pokok terkenal Che Putih Osman.
Ini adalah link kepada video tersebut, agak lama lebih krg 2 jam lbh dan membosankan kerana fakta yg dikemukakan sudah basi dan banyak disangkal.
Ini ulasan sedikit mengikut minit2 pd video tersebut


***
6:05 normala
“Antivaksin percaya susu ibu n makanan sunnah menggantikan vaksin”
Tiada siapa percaya susu ibu dan makanan sunnah menggantikan vaksin. Itu hanyalah imaginasi liar normala shj bg menunjukkan prochoice atau antivaksin ini sgt dangkal membandingkan susu ibu vs vaksin.
Pd kami susu ibu dan makanan sunnah CUKUP utk bayi kami, vaksin bukanlah precedent kepada susu ibu ini, tidak layak sekali meletakkan ciptaan manusia ini menggantikan ciptaan Allah, apatah lagi ciptaan Allah menggantikan ciptaan manusia.
2 benda ini tidak boleh digantikan satu sama lain. JIKA vaksin itu benar2 berkesan dan tiada mudharat sekalipun, tidak wajar sungguh meletakkan ayat susu ibu menggantikan vaksin.

***
8:30 normala
“Vaksin mengaruh sistem imun tanpa mendapat jangkitan drp penyakit itu sendiri”
Kenyataan ini sungguh bercanggah dgn kata2 pembuat vaksin sendiri (seperti yg tertulis di insert).
Sebagai contoh vaksin campak, virus campak yg dilemahkan (selemah mana? Virus berevolusi?) dimasukkan dalam vaksin dan dicucuk pd badan. Salah satu kesan sampingan seperti yg tercatat pd insert vaksin adalah penyakit itu sendiri, seperti campak. Sila lihat insert yg dikeluarkan oleh manufacturer vaksin itu sendiri (digambar)
Normala yg tidak pernah menghasilkan vaksin ini pula menyangkal kebenaran ini. Lebih sudu dr kuah.


***

14:05 Sakinah
“herd immunity. 98% keberkesanan vaksin mmr mampu elak penyakit measles, kalau kene tak teruk dan tak menyebabkan komplikasi”


16:30 Sakinah
“97% org pakai baju besi, jika peluru dtg dr atas lg 3% yg tak pakai akan terlindung tak kene peluru”


Dulu bila vaksin diperkenalkan dikatakan vaksin mampu elak penyakit, tetapi setelah ramai mengadu masih lg kene penyakit yg sama walaupun sudah divaksin, ditukarnya pula vaksin ini utk elak komplikasi setelah tekena penyakit. Eh eh..
Konsep herd immunity (imuniti kelompok) ini hanyalah tahyul semata2 bg memastikan tahap pengambilan vaksin berada pd kadar yg sgt tinggi (95-98%). Ini juga adalah punca kepada fitnah dan perbalahan antara parents2 yg mengambil dan menolak vaksin.
“Eh ko selfish sbb x amek vaksin, sbb ko runtuhlah herd immunity dan sbb ko lah wabak ada balik” kata sheeple kepada kami. Tp sheeple itu sendiri tidak vaksin sepenuhnya.
Tahukah anda vaksin mmr diperkenalkan pd tahun 2002? Sesiapa yg lahir sebelum itu termasuk sakinah sulong ini tidak divaksin mmr langsung.
Dan tahukah anda vaksin mmr diberikan pd umur 9 dan 12 bulan, so sebelum umur 9 bulan semua bayi tidak mengambil vaksin mmr lagi.
Contoh:
Didalam satu rumah yg sama, terdapat atuk, nenek, ibu, ayah, anak2 4 org yg penuh vaksin. Peratusan herd immunity jika mereka semua duduk dalam satu rumah yg sama adalah 50% sahaja. Eh boleh pula gitu ya? Sibuk menyalahkan anak org lain yg duduk dihujung kampung tapi herd immunity didalam rumah sendiri hanya 50%. Sadisnya yg menyalahkan org lain itu sendiri tidak mengambil vaksin.

Contoh:
Didalam satu institusi childcare terdapat 20 org dr bayi sehingga umur 5 tahun termasuk penjaga.
Penjaga - 3 org
Bayi bawah 9 bulan - 5 org
Bayi atas 9 bulan yg divaksin mmr penuh - 12 org.
Herd immunity didalam kawasan itu hanyalah 60% sahaja, masih lagi tidak mengikut saranan seperti yg dinyatakan sakinah iaitu sebanyak 97%.

Tapi yg menyalahkan antivaksin ini pun dah lah sendiri tak ambil, anak2 dia pun belum ambil lg sbb masih dibawah 9 bulan. Celah mana herd immunity tahyul itu digunapakai?
Sakinah, memberi analogi memakai baju besi tu adalah kelakar sama sekali. Peluru itu kalau dah terkena pd 3% yg tidak memakai baju besi, tetaplah kene juga. Takdanya peluru itu belok ke arah lain hanya sbb 97% sudah memakai baju besi.
“Eh herd immunity dah 97%, peluru2 jum belok ke arah lain, jangan terkena pd 3% itu” kata peluru kepada peluru yg lain😚
Sama seperti virus atau bakteria yg berjangkit melalui udara. Virus takda akal pun anda sudah vaksin atau tak, kalau dah virus tu ‘terbang’ ke arah anak anda, tetaplah anak anda kena penyakit tersebut. Sbb itu ramai yg divaksin pun ttp kena penyakit yg sama, seperti anak yg tidak divaksin pun ttp dpt risiko yg sama. Nutrisi yg cukup dalam badan yg menguatkan imunisasi semulajadi dalam badan, yg membantu melawan penyakit yg masuk. Bahan seperti adjuvant dalam vaksin dan bahan chemical lain hanya melumpuhkan sistem imunisasi semulajadi.
Kalau anda yakin vaksin itu berkesan dan tidak memberi mudharat, tidak perlu risau akan percentage herd immunity. Jika vaksin berkesan, antibody akan tercipta, maka nak risau apa jika virus yg sama dtg menyerang. Jangan benarkan macai bigpharma mempengaruhi anda dgn fitnah seperti ini, fitnah seperti inilah yg berjaya memecahbelahkan komuniti, malah kerana teory herd immunity inilah menyebabkan perbalahan walauoun antara keluarga sendiri kerana sikap menuding jari antara satu sama lain.


***
22.10: che putih osman
“kematian kanak2 bawah 5 tahun dah sangat kurang berbanding dulu kerana adanya program imunisasi kebangsaan”

Wah confident sungguh pakar pokok ni. Cuba bg statistik sikit. Specifically penyakit apa, brapa yg meninggal dunia dan pastikan bg data setiap tahun jangan data yg tinggi wabak pd tahun vaksin diperkenalkan disembunyikan seperti yg kkm buat sebelum ini terhadap penyakit campak.
Ini adalah analisis penyakit campak. Sy tidak jumpa lg data yg kata kematian kanak2 bawah 5 tahun sgt berkurang setelah vaksin diperkenalkan.

25:15 Yasmin
“ada yg menyatakan ini diri kita hak kita utk tidak terima vaksin, bg perbandingan dgn menahan makan”


26:30 Yasmin
“bagaimana kualiti hidup yg kecik dalam keadaan elok tp akhirnya hidup dlm keadaan tempang, dlm keadaan otaknya cacat dia tidak boleh beribadah”


Yasmin mengatakan kita tidak boleh memudharatkan diri. Ibarat menahan diri drp makan dan berlapar. Sgt tidak wajar membandingkan makanan dan vaksin.
Makanan itu perlu diambil yg halal toyyib cukup nutrisi utk meneruskan kehidupan. Vaksin yg ada unsur syubah yg hanya dijangka boleh mengelak penyakit yg belum pasti lagi berlaku. Ini bukanlah kategori mudharat ya ustazah.
Yasmin juga mengatakan jika tidak mengambil vaksin bagaimana jika masa kecil dlm keadaan elok dan dewasa jd tempang.

Pasti Yasmin kene heart attack jika dapat tahu ada yg tempang itu adalah kerana mengambil vaksin.
Tahukah Yasmin kes adik Muhaimin yg lumpuh seumur hidup telah disahkan mahkamah kerana kesan sampingan vaksin att, dan dibayar pampasan sebanyak lebih RM1 juta? Apa komen Yasmin akan hal ini?

Boleh baca kisah Muhaimin disini. Report mahkamah sy attachkan digambar.

Remaja lumpuh selepas mengambil vaksin HPV
Remaja lelaki yg lumpuh selepas mengambil vaksin hpv


***

Part 3..