CARIAN DALAM BLOG

Saturday, January 4, 2020

Gelatin Babi Dalam Vaksin Tetapi Doktor Ini Tipu Gelatin Lembu? - Berita Harian Jadikan Dr Suhazeli Rujukan. Bahaya!

Doktor Suhazeli Abdullah Beri Kenyataan Palsu Tentang Vaksin





Perkara ini sangat2 dibimbangi kerana kepercayaan mereka terhadap beliau seakan2 beliau adalah pakar vaksin. Hakikatnya tiada satu penerbitan (journal/artikel) berkenaan vaksin yang dihasilkan oleh beliau.

Dr Suhazeli adalah pakar perubatan keluarga yang tidak pernah membuat research akan vaksin di mana-mana makmal berkaitan.



Suratkhabar Berita Harian bertarikh 2 Jan dengan tajuk "Pikat lebih 40,000 ahli di media sosial" menjadikan Dr Suhazeli Abdullah sebagai rujukan. 



Dr Suhazeli mengatakan vaksin MMR yang digunakan dalam di Malaysia adalah menggunakan gelatin lembu. Kenyataan songsang daripada beliau dijadikan rujukan oleh suratkhabar versi melayu dan juga inggeris. Kenyataan ini sgt bahaya terutama kepada umat Muslim yang sgt menitikberatkan halal haram dan benda yg tidak thoyyib yang dimasukkan ke dalam tubuh mereka dan anak2 mereka. 



Mari kita lihat fakta (berserta bukti) berikut;

- Brand/Jenama vaksin MMR yang digunakan di Malaysia adalah jenama MMR II, MMR SII, MMR PRIORIX. Hanya 3 brand ini yang berdaftar dan diluluskan oleh NPRA.

- MMR II mengandungi gelatin babi terhidrolisis (sila lihat lampiran)

- MMR SII (Tresivac) tidak menyatakan didalam insert (sisipan vaksin) tentang gelatin

- MMR PRIORIX tidak menggunakan gelatin dalam penghasilan vaksin

TIADA LANGSUNG GELATIN LEMBU DIGUNAKAN DALAM VAKSIN MMR! MALAH MENGGUNAKAN GELATIN BABI DALAM SALAH SATU JENAMA.


porcine = babi



Perkara ini sudah seringkali ditegur oleh pihak2 tertentu, tetapi Dr Suhazeli enggan membetulkan kenyataan beliau. Sehingga ke hari ini beliau tidak mengendahkan akan teguran daripada sesiapa walau ditunjukkan bukti.

Ini pula adalah antara kenyataan Dr Suhazeli yang menyimpang dari pakar sebenar. Klik disini.

Inikah tanggungjawab seorang doktor Muslim? Tidak memberitahu perkara sebenar lebih-lebih lagi menglibatkan penggunaan gelatin babi dalam pembuatan vaksin. Penerimaan seseorang Muslim terhadap babi itu berlainan, ada masyarakat yang menganggap itu perkara kecil, tetapi ada juga yang akan bermati-matian pertahankan tubuh dari memasuki benda yang diharamkan Allah SWT. Info haruslah jujur dan telus.

Adakah dosa memasukkan benda haram ini akan ditanggung oleh pengguna atau beliau? Wallahualam. Hanya Allah Maha Mengetahui dan Maha Pengampun

Ini adalah info kemasukkan vaksin, Malaysia masih mengimport vaksin yang jelas ada gelatin babi. Vaksin ini mungkin digunakan di klinik kesihatan kerajaan atau di klinik swasta. Lot terakhir pada tahun 2019 diorder pada November sebanyak 17172 dose!
















No comments:

Post a Comment