CARIAN DALAM BLOG

Friday, January 10, 2020

Elderberry merangsang imun sistem terhadap influenza - Kenapa hanya jual vaksin yg banyak kesan sampingan?






Vaksin Influenza VS Elderberry

Kandungan vaksin influenza antaranya adalah 4 strain virus (type A & B). Strain virus influenza ada hampir 200 jenis, bagaimana ia dikatakan benar-benar melindungi?

Antara kandungan vaksin influenza adalah formaldehyde. Formaldehyde diketahui sebagai punca kepada kanser.


Vaksin juga diketahui umum menyebabkan pelbagai AEFI (kesan sampingan). Vaksin influenza adalah antara punca pampasan tertinggi dalam mahkamah vaksin di US di bawah VAERS (Vaccine Adverse Events Reporting System) atas sebab AEFI.

Vaksin influenza tidak diuji untuk wanita mengandung, tidak diketahui risiko terhadap janin dalam kandungan. Kematian janin meningkat kesan daripada vaksin influenza.



----------------------------------

Elderberry pula adalah sejenis tumbuhan yg berbuah, yang mengandungi pelbagai nutrisi yg bagus untuk ibu mengandung.

Elderberry dikatakan sebagai antiviral utk melawan jangkitan influenza, boleh dimakan sebelum atau selepas terkena jangkitan.

Elderberry boleh dimakan buahnya ataupun yang sudah diekstrak dalam bentuk syrup.

Segala tumbuh-tumbuhan dalam dunia adalah nikmat yang dikurniakan Allah untuk manusia sebagai makanan dan juga sebagai bekalan ubatan didunia. YANG PASTINYA HALAL dan thoyyib tiada unsur meragukan (syubhah), InshaAllah.

Dibawah adalah antara artikel kajian berkaitan elderberry dalam merawat influenza;
****************
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/15080016/

Elderberry telah digunakan dalam perawatan lama (purba) berabad lamanya dalam merawat influenza, demam dan sinusitis, dan dikatakan mempunyai antiviral yang melawan influenza dan herpes simplex.




Elderberry adalah antiioksidan (flavanoids di dalam extract), merangsang sistem imun. Kompaun lain didalam elderberry adalah anthocyanins yang bersifat anti-radang.

Ekstrak elderberry adalah rawatan yang berkesan dan selamat untuk simptom flu untuk orang yang sihat dan juga ada masalah dengan sistem imun (immunocompromised) seperti golongan tua.

Russel Greenfield, MD pengamal perubatan integratif dan pengarah kesihatan Carolinas Integrative Health menyarankan untuk merawat flu dengan menggunakan elderbery. Katanya"

“Ia boleh diberi kepada kanak-kanak dan dewasa dengan tiada kesan sampingan yg diketahui serta interaksi negatif”



No comments:

Post a Comment