CARIAN DALAM BLOG

Wednesday, January 22, 2020

Antibiotik Neomycin diharamkan suntik ke ayam adalah antibiotik yg sama dalam vaksin! - Neomycin boleh merosakkan buah pinggang.


BAHAYA ANTIBIOTIK NEOMYCIN

Antibiotik Neomycin diharamkan suntik ke ayam adalah antibiotik yg sama dalam vaksin! - Neomycin boleh merosakkan buah pinggang.



Antibiotik digunakan untuk ayam atau vaksin untuk menghalang pertumbuhan bakteria semasa tumbesaran/pemprosesan. Tapi adakah ianya selamat untuk tubuh manusia terutama bayi? Sedangkan air masak tidak digalakkan diminum oleh bayi dibawah usia 6 bulan, bagaimana pula antibiotik (dalam vaksin) boleh diberi kepada bayi yg sihat?

Hakikatnya antibiotik tidak boleh digunakan sewenang-wenangnya, ianya perlu di'prescribe' oleh doktor jika seseorang itu disahkan terkena jangkitan bakteria sahaja. Antibiotik juga ada kesan-kesan sampingan, sebab itu ia tidak boleh sewenangnya diberi terutama kepada bayi. Kalau dah sihat janganlah cari penyakit, bukankah itu yg sepatutnya?🤔

Kerajaan telah mengambil langkah yg bijak dengan mengharamkan antibiotik termasuk Neomycin yg disuntik kepada ayam. Ini untuk memastikan ayam yg diambil manusia selamat untuk dimakan. Ayam free antibiotik, organik, bebas vaksin adalah lebih mahal daripada ayam yg disuntik, dan inilah ayam yg dicari-cari oleh masyarakat yang cakna akan kesihatan.

Berita ini dipetik daripada Berita RTM baru2 ini. Link disini:








Menurut artikel daripada berita tersebut, kesan daripada pengambilan ayam tersebut boleh menyebabkan antibiotic resistance (kerintangan antibiotik).

Menurut journal dibawah, orang yang mempunyai kerintangan antibiotik berisiko untuk mati jika terkena jangkitan bakteria.

(Gambar)






***
ANTIBIOTIK DALAM VAKSIN

Apa yg masyarakat tidak tahu atau disembunyikan berkaitan antibiotik dalam vaksin? Mari baca fakta2 dibawah⬇️

Antibiotik yang diharamkan dalam penggunaan proses tumbesaran ayam NEOMYCIN ada didalam vaksin yg dicucuk kepada bayi-bayi dan kanak-kanak! Malang sungguh bukan?

Pelik ke pelik bila benda yang boleh mengundang kemudharatan pada tubuh manusia melalui ayam yang dimakan, tetapi tidak mudharat pula mepada manusia bila vaksin yang mengandungi bahan yang sama secara langsung disuntik dan diserap kedalam badan manusia?

ANTIBIOTIK NEOMYCIN (DIHARAMKAN)
Ab -> ayam -> manusia ambil secara oral

ANTIBIOTIK NEOMYCIN (“DIHALALKAN”)
Ab-> manusia ambil secara suntik directly!

RISIKO LEBIH BESAR


Jika memakan ayam yang mengandungi antibiotik tersebut adalah mengundang kemudharatan dan diharamkan, secara logiknya vaksin itu BERISIKO LAGI BESAR dari memakan ayam itu sendiri.


Berikut adalah antara kesan sampingan antibiotik Neomycin / Neomycin Sulfate


“Neomycin Sulfate mungkin akan berinteraksi dengan ubatan lain dan MENJEJASKAN BUAH PINGGANG.

Neomycin Sulfate tidak digalakkan diambil semasa mengandung dan ia diketahui boleh mengancam janin dalam kandungan! Ia juga tidak diketahui jika ubatan ini masuk kedalam susu ibu.”


(Hmm, bukan main suruh cucuk vaksin dan katakan vaksin itu selamat untuk semua, rupa-rupanya sangat merbahaya. Jadi dah dapat jawapan kenapa tiada kajian keselamatan (safety studies) untuk semua vaksin ke atas wanita mengandung dan menyusu?)





Ini pula adalah antara kesan sampingan biasa dan jarang terjadi yang diambil daripada laman Webmd. Neomycin ada blackbox warning ya, jangan main2☝🏻



  • Diarrhea
  • Irritation Of The Mouth
  • Irritation Of The Rectum
  • Nausea
  • Soreness Of The Rectal Area
  • Vomiting
  • A Skin Rash
  • A Type Of Muscle Paralysis Due To Blocked Nerve Function Called Neuromuscular Blockade
  • Abnormal Absorption Of Food Nutrients In The Gastrointestinal Tract
  • Damage To The Kidneys
  • Inflammation Of The Skin Due To An Allergy
  • Ototoxicity, Damage To The Inner Ear That Affects Hearing Or Balance


Jadi tidak hairan jika bayi yang sihat dilahirkan dan dicucuk vaksin terkena jangkitan kuman dan tidak mendapat kesan daripada ubat antibiotik, dan keadaan menjadi lebih parah. Keadaan ini banyak berlaku dihospital ya.


Dan tidak hairanlah anak yg tidak divaksin lebih sihat dan lebih cepat sembuh berbanding anak-anak yg divaksin. Ini adalah kerana anak divaksin telah “diganggu” sistem imunisasi semulajadinya sejak lahir lagi. Berikut adalah kajian yg berkaitan.

Kenapa doktor tidak menerangkan ini kepada masyarakat? Adakah kerana;

Doktor tidak tahu akan kandungan vaksin yg mengandungi Neomycin?
Doktor tahu tetapi tidak ambil peduli akan kesihatan sebenar manusia, hanya mengikuti apa yg ditentukan oleh WHO dan CDC?


Berikut adalah antara vaksin yg mengandungi antibiotik Neomycin;


  • Vaksin MMR untuk campak, beguk, rubella (MMR II)
  • Vaksin Influenza (Vaxigrip, Fluad, Fluvirin)
  • Vaksin IPV untuk Polio (IPOL)
  • Vaksin DTaP untuk diphteria, tetanus, Pertussis (Kinrix)
  • Vaksin Varicella untuk cacar air (Varivax)






Petikan daripada Berita RTM 23 Januari 2020


SERDANG - Lima jenis antibiotik yang dikenal pasti sebagai agen tumbesaran haiwan diharamkan dalam ternakan penghasil makanan.

Langkah berkenaan bagi memastikan pemberian antibiotik kepada haiwan dan ternakan dikawal serta digunakan golongan penternak sahaja.

Lima antibiotik berkenaan ialah, Erythromycin, Tilcomycin, Tylosin, Neomycin dan Phosphomycin.

Inisiatif itu merupakan kerjasama Kementerian Kesihatan bersama Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani menerusi Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV).

"Kita telah kuatkuasa pengharaman antibiotik Colistin ini. Pegawai (penguatkuasa) kita akan pantas dan tegas memastikan penggunaannya terhadap haiwan. Ini penting supaya haiwan yang menjadi makanan manusia, adalah selamat. Dan ini perlu penguatkuasaan dan kesedaran semua pihak. Dan rakyat peka semasa membeli ayam dan daging supaya menikmati kehidupan lebih baik dan dapat makanan lebih berkualiti," katanya kepada media.

Beliau sebelum itu berucap di majlis penutup Larian Amal Antibiotik di Serdang.
Tambah beliau, pengambilan antibiotik secara tidak betul atau dikenali sebagai ‘kerintangan antibiotik’ (AMR) boleh mengakibatkan antibiotik gagal memberi kesan terhadap bakteria ketika jangkitan selain meningkatkan risiko kematian.


Tahun lepas, kerajaan melarang penggunaan antibiotik Colistin selepas mengharamkan antibiotik Avoparcin pada tahun 2012.