CARIAN DALAM BLOG

Friday, December 20, 2019

NUREMBERG CODE: Doktor² Terlibat Suntik Tanpa Izin Kena Hukum Gantung Sampai Mati





MENYUNTIK TANPA IZIN  πŸ’‰πŸ’‰πŸ’‰πŸ’‰πŸ’‰

Ketika zaman Perang Dunia Kedua, pihak NAZI GERMAN telah menyuntik penghuni-penghuni kem tahanan, TANPA IZIN. 

Ia dikategorikan sebagai SATU JENAYAH PERANG dan telah dihakimi di dalam TRIBUNAL JENAYAH PERANG yang berlangsung di Nuremberg, Jerman. 

Doktor peribadi Hitler iaitu Karl Brandt telah didakwa bersama 22 lagi doktor-doktor Nazi. Brandt kemudian didapati BERSALAH kerana terlibat dan mengizinkan menggunakan penghuni kem tahanan sebagai bahan ujikaji dalam eksperimen perubatan yg dahsyat ini. 

Dia kemudiannya dihukum GANTUNG SAMPAI MATI. 

MAKA, KERAJAAN YG SANGGUP MENYUNTIK RAKYATNYA TANPA IZIN ADALAH ............  (sambung sendiri)


πŸ‘πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ‘



10 KANDUNGAN UTAMA NUREMBERG CODE

1. The voluntary consent of the human subject is absolutely essential. Kebenaran/keizinan yang diberikan secara sukarela dari subjek manusia adalah sangat penting.


2. The experiment should be such as to yield fruitful results for the good of society. Eksperimen/kajian harus menghasilkan hasil yang bermanfaat untuk kebaikan masyarakat.


3. The experiment should be so designed and based on the results of animal experimentation and a knowledge of the natural history of the diseaseEksperimen harus diolah dan berdasarkan hasil eksperimen haiwan dan pengetahuan tentang sejarah semula jadi penyakit tersebut.


4. The experiment should be so conducted as to avoid all unnecessary physical and mental suffering and injury. Eksperimen harus dijalankan dengan cara yang boleh mengelakkan segala penderitaan dan kecederaan fizikal dan mental yang tidak perlu.

5. No experiment should be conducted where there is an a priori reason to believe that death or disabling injury will occur.  Tiada eksperimen patut dilakukan jika ada sebab untuk percaya bahawa kematian atau kecederaan yang melumpuhkan akan berlaku.


6. The degree of risk to be taken should never exceed that determined by the humanitarian importance of the problem to be solved by the experiment. Tahap risiko yang diambil tidak boleh melebihi apa yang telah ditentukan berdasarkan tahap kepentingan kemanusiaan bagi masalah yang hendak diselesaikan oleh eksperimen itu sendiri.


7. Proper preparations should be made and adequate facilities provided to protect the experimental subject against even remote possibilities of injury, disability, or death. Persediaan yang betul harus dibuat dan kemudahan yang mencukupi disediakan untuk melindungi subjek eksperimen daripada kemungkinan kecederaan, kecacatan atau kematian.


8. The experiment should be conducted only by scientifically qualified persons. Eksperimen tersebut hendaklah dijalankan hanya oleh orang yang mempunyai kelayakan saintifik.


9. During the course of the experiment the human subject should be at liberty to bring the experiment to an end. Semasa eksperimen berjalan, subjek mesti mempunyai kebebasan untuk berhenti dari meneruskan eksperimen hingga ke penghujungnya.


10. During the course of the experiment the scientist in charge must be prepared to terminate the experiment at any stage, if he has probable cause to believe, in the exercise of the good faith, superior skill and careful judgment required of him that a continuation of the experiment is likely to result in injury, disability, or death to the experimental subject. Semasa eksperimen berjalan, saintis yang terlibat mesti bersedia untuk menamatkan eksperimen di mana-mana peringkat, jika dia mempunyai sebab dan kemungkinan untuk mempercayai, dengan berasaskan kepercayaan atau keyakinan yang benar, kemahiran tinggi dan penghakiman yang berhati-hati yang diperlukan olehnya bahawa kesinambungan eksperimen  mungkin boleh menyebabkan kecederaan, ketidakupayaan, atau kematian kepada subjek eksperimen.



Untuk muatturun keseluruhan 10 isi:
10 Points of the Nuremberg Code