CARIAN DALAM BLOG

Friday, December 27, 2019

Kes Polio Sabah Sengaja Dirancang? 4000 dose OPV yg menyebabkan jangkitan VDPV ditempah semula!

KRONOLOGI KES POLIO DI SABAH, ADAKAH INI DISENGAJAKAN?



5 Disember 2019

Siasatan dilakukan dikawasan tempat tinggal kanak2 yg dijangkiti polio di Sabah. Tiada info sejak bila bayi tersebut dimasukkan ke hospital. Dari keterangan Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham, bayi disahkan dijangkiti VDPV, virus derived polio vaccine type 1 (virus daripada vaksin, jenis 1) pd 6 Disember 2019.

Maksudnya sebelum sah bayi tersebut menghidap dijangkiti VDPV siasatan sudah dilakukan utk kes polio sehari sebelum? Pelik tapi ini yg dinyatakan.












6 Disember

Sample yg dihantar disahkan oleh di makmal (WHO Polio Regional Labaratory) di Australia, bayi tersebut dijangkiti VDPV yang mempunyai perkaitan dengan kes lumpuh (Acute Flaccid Paralysis) disebabkan virus Polio yg berlaku di Filipina.

8 Disember

Berita mengenai kes ini tular diumumkan di media. Tiada info tentang bayi ini seperti nama termasuk dihospital mana bayi ini dirawat.











10 Disember

2 lot (4000 dose) vaksin OPV diluluskan oleh pegawai NPRA setelah 5 tahun di ban di Malaysia!
Lot ini ditempah dari luar negara Bandung,  Indonesia. 10 Disember diluluskan penggunaanya di Malaysia, bila pula tarikh ditempah? Bila tarikh diimport? Seminggu sebelum? Sebulan sebelum? 6 bulan sebelum? Jeng jeng jeng...
Kali terakhir Malaysia import vaksin OPV pada tahun 2014, dan surat pekeliling dikeluarkan untuk memberhentikan pembelian dan penggunaan vaksin OPV ini.

Vaksin OPV kini hanya digunakan dinegara2 miskin yang tidak mampu membeli vaksin IPV


















Sehingga 26 Disember semua pegawai perubatan terutamanya biro pelaksana imunisasi Malaysia mengumumkan OPV sudah diberhentikan penggunaannya atas sebab banyak kesan sampingan dan boleh berlaku vaccine shedding kerana OPV menggunakan live virus, yang boleh menyebabkan VDPV. OPV juga sekarang diberi kepada negara2 miskin sahaja yang tidak mampu membeli IPV yg lebih mahal daripada OPV. Mereka menjamin Malaysia tidak menggunakan OPV, dan bayi2 hanya perlu diberikan IPV sebanyak 4 dose.

27 Disember

Tergempar dan mengejutkan rakyat Malaysia apabila Unit Promosi Kesihatan JKN Sabah menerusi facebook memberitahu mereka mengadakan pemberian Oral Polio Vaccine (OPV) yg dijamin tidak digunakan lagi, yg hanya diberi kepada negara2 miskin tetapi diberi kepada rakyat2 Sabah!







***********

Kenapa perlu OPV? Kenapa tidak diberi IPV sepertimana yg dipraktis selama ini? Hanya kerana 1 kes polio yg tidak membawa kepada kematian, kenapa perlu beri OPV di Sabah?

Adalah ini adalah perancangan awal dan licik?

Apakah motif sebenar mereka tempah vaksin OPV? Adakah kes polio di Sabah itu hanya wayang dan alasan untuk pemberian vaksin OPV?

Kenapa perlu vaksin yg boleh menyebabkan virus (VDPV) ini tersebar lagi. Kenapa perlu cipta penyakit?


Pelbagai tohmahan mengatakan antivaksin punca kepada penyakit ini. Dr Musa juga mengatakan 1 kes ini diklasifikasikan sebagai wabak (outbreak). Yg menjadi persoalan kes tibi dimana kematian lebih 1000 org setahun tidak diklasifikasikan sebagai wabak, tetapi 1 kes yg tidak membawa kematian diklasifikasikan 
sebagai wabak. Adakah scare tactic ini digunakan untuk pemberian OPV pada 27 Disember 2019?


Well planned?






No comments:

Post a Comment