CARIAN DALAM BLOG

Friday, December 20, 2019

Polio - Fakta Dari Dr Musa Tidak Sama dgn CDC (scare tactic?)

HAKIKAT POLIO




Ramai orang sangka POLIO=LUMPUH, POLIO=IRON LUNG, kesan daripada gambar² dan video² yg disebar dan diputar² beribu kali oleh media massa. Anda pilih utk percaya media 100%?


Anda tak pernah nampak permainan media dlm pelbagai isu termasuk politik, ekonomi, sosial, dll? Anda rasa mereka sentiasa benar, di jalan yg lurus, tiada manipulasi info? Atau anda dah biasa nampak permainan mereka?

Maka apa beza bila ianya berkait dgn isu vaksin? Anda rasa mereka suci murni, tiada agenda? Tiada 'kesilapan' tidak sengaja atau sengaja? Tiada putar belit info? Tiada sponsor atau penaja di belakang mereka? Atau anda akan mula buat bacaan dan kajian sendiri slps membaca dari media arus perdana berkenaan vaksin?


HAKIKATNYA;

Sumber dari CDC (Centre for Disease Control, US) iaitu organisasi yg menjadi ikutan a.k.a. kiblat banyak negara di dunia berkenaan polisi vaksinasi nyata berbeza dari apa yg mungkin anda sangkakan tentang Polio. Apa kata CDC?

1. Sehingga 72% daripada jangkitan Polio adalah asimtomatik. Asimtomatik adalah keadaan penyakit di mana pesakit langsung tak sedar sebarang gejala apapun, tak sedar dia sedang hidap/bawa jangkitan/penyakit itu.

2. Sekitar 24% pesakit Polio alami gejala sakit yang ringan seperti sakit tekak dan demam rendah, dan akan pulih dalam masa seminggu.

3. 1-5% pula akan alami kekakuan pada leher/belakang/kaki yang akan pulih sepenuhnya dalam beberapa minggu.

4. Kurang dari 1% akan alami lumpuh/lemah otot. Ramai dari mereka ni akan sembuh sepenuhnya. Namun, jika situasi itu berlarutan lebih 12 bulan, lumpuh/lemat otot itu kebiasaannya akan kekal.

5. Daripada kurang 1% yang alami lumpuh/lemah otot tadi, 2-5% dari mereka mati.
.
.
Hah terkejut tak dgn fakta CDC ni? Berlainan tak dengan sangkaan anda?

Ada seorang doktor pakar kanak-kanak pernah dalam siaran TV berkata “kalau kena polio, 5% berisiko mati, yang lain pula (baca: 95%) mungkin akan lumpuh”.


Maka apa yg beliau katakan adalah TIDAK BERASAS sama sekali, jika dibandingkan dgn fakta yg dikemukan CDC.

Hakikatnya, hanya:
1. 0.02% - 0.05% (iaitu 2-5% daripada 1%) kes Polio menyebabkan kematian kanak-kanak (bukan 5%), dan,
2. 1% boleh lumpuh (bukan 95%) dan ramai yg lumpuh ini akan pulih sepenuhnya bermakna bukan lumpuh kekal.

Jadi, anda rasa apa sekarang? Ada rasa kena game tak? Masih nak percaya Polio akan 100% samada melumpuhkan dan mematikan penghidapnya? Terserah.

Rujukan: