CARIAN DALAM BLOG

Tuesday, December 24, 2019

Doktor Pakar 'Overclaimed'!!! Dakwa Imuniti Dari Vaksin SAMA Hebat dengan Imuniti Semulajadi.



[ REBUTTAL #4 ]
BETUL KE VAKSINASI MAMPU BERI KETAHANAN SEUMUR HIDUP?

Menurut Pakar Kanak-kanak dalam Rancangan Analisis TV Al-Hijrah bertajuk “Vaksinasi: Perlindungan atau Kemudaratan”, beliau berhujah bahawa jika ambil vaksin, keupayaan melawan penyakit adalah setara dengan jika kita mendapat jangkitan secara semulajadi. 

Apa yang beliau maksudkan adalah melalui vaksin kita akan mendapat ketahanan (perlindungan) sepanjang hayat. 

Beliau memberi contoh dua vaksin iaitu vaksin MMR (campak-beguk-rubella) dan vaksin Chicken Pox.

Pada minit 8.25-9.05:
Moderator Finaz: “Untuk dakwaan yang menyatakan daya lawan jangkitan yang diperolehi secara semulajadi lebih baik daripada imunisasi ini, bagaimana Dato’?” (*soalan ini sebenarnya telah ditanya semasa minit 6.11 oleh moderator kepada panel tersebut tetapi beliau tidak menjawab soalan, oleh itu moderator bertanya kepadanya sekali lagi pada kali kedua untuk mendengar jawapan beliau)

Doktor Pakar: "Sebenarnya, untuk kebanyakan penyakit yang ada vaksin, keupayaannya untuk melawan penyakit-penyakit itu adalah setara (dengan daya lawan jangkitan yang diperolehi secara semulajadi). Contohnya, MMR – Campak, Benguk (*sepatutnya Beguk), Rubella. Kita hanya perlukan 2 dos untuk kita mendapat ketahanan seumur hidup Insya-Allah. Chicken Pox (iaitu) Cacar pun seumur hidup."

-----------------
Jadi benarkah kenyataan beliau tersebut?

PERTAMA DAN PALING UTAMA SEKALI;
jika kita mendakwa vaksin-vaksin ini beri ketahanan seumur hidup, bermakna:

1) tiada di kalangan mereka yang mendapat vaksin akan dijangkiti (apatah lagi menjangkiti), dan

2) jika berlaku wabak, ia rata-rata tidak menjangkiti mereka yang telah divaksin.

Jom kita semak statistik atau data yang ada:

STATISTIK MALAYSIA

1. Di Malaysia, statistik demam Campak tahun 2004 hingga 2019 menunjukkan seramai 24,255 orang yang telah divaksin dijangkiti campak.


Gambar 1: Statistik dari KKM tentang Campak (2004-2019) mengikut status vaksin dan umur

2. Perkara yang sama apabila kita merujuk data dari WHO (World Health Organization) berkenaan statistik Campak di Malaysia. Di kalangan yang telah divaksin sebanyak 2 dos masih kena jangkitan Campak.

Gambar 2: Statistik dari WHO tentang Campak (Februari 2018-Januari 2019) di Malaysia mengikut status vaksin dan umur

VAKSIN INSERT PUN TAKDA KATA DAPAT PERLINDUNGAN SEUMUR HIDUP

3. Malah, dalam insert vaksin sendiri pihak pengeluar/pembuat vaksin tiada langsung menyatakan vaksin tersebut iaitu MMR melindungi 100%.

4. Dalam vaksin insert juga menyebut: “Vaksin MMR Priorix boleh diberikan sebagai dos penggalak (booster) bagi mereka yang sebelum ini telah diberi vaksin” .

Walaupun pengeluar vaksin tidak menyatakan booster itu perlu, tetapi secara logik mudah, jika benar vaksin MMR ini berkesan untuk beri ketahanan seumur hidup, bukankah ia (dos booster) tidak perlu diberikan langsung? Tetapi sebaliknya berlaku iaitu contohnya, dalam Jadual Imunisasi Kebangsaan, booster MR diberi kepada anak 7 tahun (tahun 1).

5. Selain itu, insert vaksin menyatakan selepas vaksin, didapati mereka yang telah divaksin adalah 87% seropositif dengan antibodi anti-campak, anti-beguk dan anti-rubella. Ini sekaligus menunjukkan perlindungan bukan 100% dan secara tak langsung bukannya sepanjang hayat (rujuk insert vaksin MMR Priorix contohnya. Download dari channel telegram t.me/VaxInsertsMalaysia).

WABAK BERLAKU DI KALANGAN MEREKA YANG DAH DIVAKSIN, MALAH KADANGKALA VAKSIN ADALAH PUNCANYA. 

VAKSIN JUGA MAKIN KURANG BERKESAN MENGIKUT TEMPOH.

6. Sejarah dan kes lalu membuktikan banyak kes wabak berlaku di kalangan mereka yang telah divaksin. Sebahagian besar yang dijangkiti adalah mereka yang telahpun divaksin.



7. Dalam satu kajian 2017 yang diterbitkan di Journal of Clinical Microbiology, mereka melaporkan bahawa ketika wabak campak di Disneyland, California pada tahun 2015, ia telah disahkan bahawa 73 daripada 194 kes campak tersebut berpunca daripada vaksin. Ini jelas membuktikan vaksin tidak berkesan memberi imuniti. Salah seorang penulis kajian ini adalah pegawai CDC di Bahagian Penyakit Viral.

8. Yang telah divaksin juga boleh menjangkiti orang lain yang telah divaksin.

9. Sebagai contoh, pada 1985, wabak Campak berlaku di Corpus Christm, Texas, US di mana populasinya divaksin sepenuhnya.

10. Pada 2019, lebih 100 pelajar Temple University, Rockland County, US dijangkiti beguk. Kebanyakan mereka telahpun divaksin dengan vaksin beguk MMR. Doktor di sana sendiri mengakui vaksin MMR menjadi lemah setelah umur meningkat remaja atau pada awal 20an.

11. Pada 2009/2010, New York dan New Jersey menyaksikan sekitar 2000 orang dijangkiti beguk walaupun ia adalah populasi yang tinggi kadar vaksinasinya .

12. Wabak Chicken Pox di Oregon pada Oktober 2001 menyaksikan 97% daripada 422 yang dijangkiti wabak tersebut telah menerima vaksin Chicken Pox sebelum wabak terjadi .

Pengkaji juga dapati keberkesanan vaksin Chicken Pox hanyalah 72%. Dan mereka yang divaksin lebih 5 tahun sebelum wabak mempunyai kebarangkalian hampir 7 kali ganda untuk dijangkiti Chicken Pox ketika wabak berbanding mereka yang divaksin kurang 5 tahun sebelum wabak.

Ini sekaligus menunjukkan keberkesanan vaksin berkurangan mengikut tempoh.

13. Pengkaji bernama Brunel telah melaporkan dalam Jurnal Pediatrics pada tahun 2000 dimana dua beradik dijangkiti chicken pox dan zoster selepas 5 bulan menerima vaksin Chicken Pox dan ia adalah kesan dari vaksin tersebut.

14. Kajian 2018 oleh Lewnard dan Grad yang diterbitkan di dalam jurnal Science Translational Medicine juga mengesahkan vaksin beguk berkurangan kesannya mengikut masa, dan ini menyebabkan jangkitan beguk di kalangan mereka yang baru meningkat dewasa.

15. Selain kes-kes di atas, terdapat terlalu banyak lagi contoh-contoh kes sejak puluhan tahun dahulu sehingga kini menunjukkan vaksin tidak memberi perlindungan seumur hidup. Antaranya boleh rujuk di sini https://medscienceresearch.com/shedding/

Dan akhir sekali, soalan logik mudah:

Jika benar vaksin memberikan imuniti sepanjang hayat, mengapa mereka yang telah divaksin masih kelihatan terlalu takut kepada golongan yang tidak vaksin dan begitu takut jika berlaku wabak? 

Itu dengan mudah menunjukkan vaksinasi tidak mampu memberi imuniti, apatah lagi sepanjang hayat. (Nota: Teori Herd Imunity bukan hujah bernas malah amat dangkal kerana ia adalah mitos semata-mata. Akan diulas di siri lain)